pexels-photo-7794192.jpeg

ויטליגו - בהקת

indoor-shot-cute-happy-blond-child-with-

ויטיליגו הינה מחלת עור הגורמת לאיבוד הפיגמנטציה בעור והותרת טלאים בהירים. הטלאים יכולים להמצא בכל מקום על פני העור, כולל על פני הפנים, גפיים וגו.

קצת רקע

1-2 מתוך 100 אנשים ילקו בויטיליגו במהלך חייהם, חצי מהם לפני גיל 20.

רוב הלוקים בויטיליגו הינם בריאים ללא מחלות רקע.

המגנון הגורם למחלה מורכב מתגובה אוטואימונית של תאי ה T בגף כנגד המלנוציטים (אותם תאים המייצרים את הפיגמנט בעור - כלומר את צבע עורנו). הפעילות האוטואימונית גורמת לדלקת ושיתוק שמני ביצור פיגמנט המלנין, וכתוצאה הותרת כתמים לבנים על פני העור.

לויטיליגו יש קשר גנטי / משפחתי, ומשפחות הסובלות ממחלות אוטואימוניות נמצאות בסיכון גבה יותר ללקות בויטיליגו.

בדיקות מעבדה

בכדי לשלול מחלות אוטואימונויות נוספות שעלולות להתלוות לויטיליגו, לעיתים יש לבצע בדיקות דם הכוללות ספירת דם, תפקודי בלוטת התריס, נוגדים לבלוטת התריס, וכן גלוקוז בצום.

טיפול

• למרות שאין טיפול רפואי המרפא ויטיליגו, ישנם טיפולים יעילים להפחתת הנגעים ושיפור במצב העור, לדוגמא:

• סטרואידים מקומיים - חודשים לשכבה העליונה של העור בו ממוקמים התאים המלנוציטים ומפחיתים את הדלקת סביבם, בכך מאפשרים רהפיגמנטציה (פיגמנטציה חוזרת) באזור המטופל.

• משחות המכילות ויטמין D - עוזרים לנרמל את חלוקת הפיגמנט בעור.

• משחות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים- יעילות בעיקר באזורי פנים, צואר ואזורי עור עדינים אחרים.

• טיפולי פוטותרפיה - מדובר על אורך גל ספציפי של 311 ננומטר (NB-UVB) שחודר בדיוק לעומק הנדרש בעור בכדי להפחית את התהליך הדלקתי ולגרום ליצירה מחודשת של פיגמנט. הטיפול מבוצע בתא מיוחד שממוקום בבית החולים או קופת החולים.

• ישנה חשיבות ניכרת לשימוש יום-יומי ותכוף במסנני קרינה, מכיוון שבאזורי הויטיליגו אין למעשה את ההגנה הטבעית של העור (הפיגמנט) כנגד השפעתה המסוכנת של השמש.