Drawing Eyebrows

אלופציה אראטה

young-girl-with-bald-patches-in-long-hair.jpg

אלופציה אראטה (בעברית: התקרחות סגלגלה) הינה מחלה נפוצה יחסית שמערבת 0.1-0.2% מהאוכלוסיה.

יותר ממחצית מהמקרים מופיעים לראשונה בתקופת הילדות. לעיתים היא מערבת בני אותה משפחה אך לרוב היא מופיעה ללא קשר משפחתי. הלוקים במחלה בדרך כלל יתלוננו על אזור אחד ולעיתים מספר אזורים על פני הקרקפת בהם מופיע איבוד שיער והתקרחות מהירה (לעיתים תוך יממות ספורות). לרוב לא נצפית דלקת או קשקשת באזורים המעורבים. למרות שהקרקפת היא האזור הנפוץ ביותר להתקרחות, לעיתים ישנה מעורבות גם של הגבות, הריסים ואף שיער הגוף.

אלופציה אראטה נחשבת תופעה אוטואימונית וזאת מכיוון שתאי החיסון של הגוף (תאים לימפוציטים מסוג T) פועלים כנגד זקיקי השיער וגורמים לנשירת השיער בשל הדלקת שנוצרת באזור. הגורמים להתפרצות המחלה לא ידועים אך השערות הקושרות מתח/לחץ נפשי כגורם הועלו בספרות הרפואית. לעיתים מטופלים שסובלים מאלופציה אראטה יסבלו מעוד תופעות/מחלות אוטואימוניות כגון מחלות של בלוטת התריס ולכן מומלץ לבצע בדיקת דם לשלילת מחלות אוטואימוניות נוספות.

מהלך המחלה אינו קבוע, אך כ-90% מהסובלים מהמחלה יהנו מצמיחה מחודשת של שיער בשנה הראשונה, וזאת ספונטנית או בעזרת טיפולים רפואיים.

ככל שאזור המעורב קטן יותר - כך הסיכוי להחלמה מלאה טוב יותר.

כשליש מהחולים שסבלו מארוע של אלופציה אראטה יסבלו מהישנות המחלה במהלך חייהם.

הטיפולים הנפוצים ביותר לאלופציה אראטה הינם מריחה/הזרקה מקומית של תכשירים סטרואידליים נוגדי דלקת, אך טיפולים נוספים קיימים ונקבעים על פי חומרת המצב, תגובה לטיפולים קודמים ורצון המטופל ומשפחתו. לאחרונה נוספו לסל הבריאות טיפולים חדשים לטיפול במקרים הקשים של המחלה, כולל תרופות ממשפחת מעכבי ה-JAK.