portrait-girl-sitting-white-bed-looking-her-injured-elbow.jpg

דלקת עור אטופית - אסתמה של העור

Worried child

ד"ר חורב הוא מכותבי ההנחיות לטיפול בדלקת  עור אטופית בישראל

למחלת עור נפוצה זו שמות רבים ובינהם דלקת עור אטופית, אסתמה של העור, אטופיק דרמטיטיס ואקזמה.

אז מה היא דלקת עור אטופית?

דלקת עור הינו מצב בו העור אדום, יבש, מחוספס ומגרד מכל סיבה שהיא.

דלקת עור אטופית היא מחלת עור המתבטאת בעור יבש מגרד ודלקתי, ועלולה לערב חלקים נרחבים בעור, ולגרום לסבל ניכר אצל הסובלים ממנה.

קצת על המחלה

• דלקת עור אטופית יכולה להופיע בכל גיל, אולם לרוב מופיעה כבר בגיל צעיר - 85% יסבלו ממחלה לפני גיל 5 שנים.

• המחלה  מ א ו ד  מגרדת, ולעיתים הפריחה תופיע באזורים בהם היה גרד וגרוד ממושך- לכן החשיבות של הפחתת הגרד ככל שניתן ע"י תרופות שונות.

• מדובר על מחלת עור נפוצה שנמצאת בעלייה מתמדת מבחינת השכיחות באוכלוסיה, ובעיקר בעולם המערבי. נכון להיום כ-17% מהילדים סובלים מדלקת עור אטופית ברמת חומרה כזאת או אחרת.

• לדלקת עור אטופית יש מרכיב גנטי/משפחתי, אך כרבע הילדים יפתחו את המחלה בלי רקע משפחתי. חלק ניכר מהסובלים מדלקת עור אטופית יסבלו גם מאסתמה נשימתית.

• גורמים סביבתיים רבים עלולים להחמיר אטופיק דרמטיטיס ביניהם:

• חיות בית, בעיקר חתולים. אלרגיה לחתולים שכיחה באוכלוסיה.

• עונתיות, מרבית החולים יחמירו בחורף, אך חלקם יחמירו גם בקיץ.

• בשמים, חומרים משמרים, קוסמטיקה, צבעים עלולים לגרום לדלקת עור ממגע ולהחמיר את המצב בעור. לחולי דלקת עור אטופית סיכון ללקות באלרגיה עורית, ולכן נדרשים לעיתים לעבור תבחיני מטלית לאלרגיה.

• אלרגיה למזון

• דלקת עור אטופית צורות שונות בעור שמשתנות בהתאם לחומרת המחלה וגיל המטופל. חלק מהחולים יסבלו מהמחלה כל חייהם, אך כ-2/3 מהילדים יהפכו להיות ללא תסמינים כלל עד חטיבת הביניים.

מה הטיפול?

1. תרופות שונות הניתנות במשחות או בכדורים, טיפול באור (פוטותרפיה) ועוד טיפולים נוספים, שמטרתם הפחתת הדלקת והגרד. לעיתים יש צורך בשימוש באנטיביוטיקה בשל זיהומים עוריים. בשנים האחרונות נוספו טיפולים חדשים לרבות טיפולים ביולוגים שהוכנסו לסל הבריאות.

2. המנעות מגורמים סביבתיים שעלולים להחמיר את המצב.

3. לחות ושימון העור על בסיס יום יומי.

4. בדיקות אלרגיה שונות והימנעות מאלרגנים ידועים (מומלץ לבצע לאחר גיל שנה).